Typy opon i analiza ich wyeksploatowania

Opony mają ograniczony czas eksploatacji. Należałoby wiedzieć jak rozpoznać czy opona nadaję się jeszcze do jazdy i nie zagraża naszemu bezpieczeństwu. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji, gdy wielkość bieżnika osiąga wartość jednego oraz sześć dziesiątej milimetra. Najczęściej informacja ta ulokowane jest na oponie, gdyż co poniektóre modele mogą mieć inne wartości. Na pewno opony terenowe nie nadają się także do użytkowania, kiedy widoczne są na niej defekty. Również i stare produkty nie powinny być już używane. 

Mimo posiadania bieżnika w dobrym stanie, upływ czasu przekształca strukturę ogumienia. W skutku tego opona ma prawo być już uciążliwa podczas użycia. W teorii opona jest nowa gdy nie przekracza trzech lat. W praktyce jednakże w wozach używa się ogumienia nie naruszającego dziesięciu lat od daty produkcji. Innymi elementami jakie wykluczają dalsze użytkowanie ogumienia jest odklejenie się bieżnika, plamy wewnątrz opon lub deformacja drutówki. Należałoby niemniej jednak nie dokonywać oceny samodzielnie i zwrócić się z tym do warsztatu samochodowego.

Poziom zużycia bieżnika a bezpieczeństwo eksploatacji samochodu

Zły stan bieżnika jakikolwiek kierowca na pewno zauważy podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Gdy powierzchnia jest mokra bądź też oblodzona, powierzchnia koła stykająca się z podłożem odpowiada o wiele gorzej aniżeli w wypadku gdy jest to opona prekursorska bez uszkodzeń. Im pokaźniejsze jest starcie bieżnika, tym mniejsza przyczepność opony. Płytka struktura ma o wiele więcej kłopotów z odprowadzaniem wody, co w połączeniu z szybką jazdą lub ewentualnie słabymi umiejętnościami kierowcy, stwarza ryzyko wystąpienia poślizgu. Wyłącznie głęboki bieżnik potrafi szybko osuszać opony oraz zapobiec możliwym utrudnieniom. 

Istnieją rozmaite stopnie zużycia opon. Zwykle napotykane, bazuje na miarowym zużyciu bieżnika na całej powierzchni. Takie ubytki jest też najłatwiej odnotować, niż gdy ma to miejsce w wypadku niesymetrycznego ścierania. W owym czasie jedna część bieżnika zużywa się szybciej, co też nie jest pomyślne dla bezpiecznej jazdy. Ostatnim typem, jest zużycie okrągłe. Zachodzi ono wtenczas gdy w centralnej części bieżnik jest wyższy aniżeli na barkach ogumienia.

Podsumowanie – sprawdzaj opony!

Opony należy traktować jak każdy zakupiony w sklepie artykuł. Jeżeli dostrzegalne są na nich jakieś deformacje lub ewentualnie wady fabryczne, wypada zareklamować je w miejscu zakupu. Nie zauważenie ich i dalsze użytkowanie nie jest wskazane. Bywa również że po zakupie ogumienie wygląda solidnie, i tak jak prezentuje je producent. Nie jest to jednakże gwarancją nie wybrakowanego artykułu. W trakcie jazdy opony mogą ulec odkształceniu lub też pojawić się na nich nabrzmienia. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *